Med Theodora berättar Camerata Øresund en historia om mod, hopp och medmänsklighet. Theodora är ett av de allra sista oratorier som Georg Friedrich Händel komponerade, och betraktas som ett av hans mest fulländade verk. Oratoriet berättar om Theodora – en modig martyr som använder sin medkänsla och kärlek som ett vapen mot samhällets orättvisor, förtryck och auktoritära makt – teman som känns relevanta även i vår samtid. I verket lyckas Händel fläta samman oratoriets djupa patos med operans dramatiska energi, och skapar på så sätt en musikupplevelse som drabbar själen. Oratoriet framförs av ensemblen under ledning av Peter Spissky tillsammans med solisterna Helena Sá Cavalcante Schuback, sopran (Theodora), Steffen Jespersen, kontratenor (Didimus), Matilda Paulsson, mezzosopran (Irene), Guy Cutting, tenor (Septimus), Jacob Abel, bas (Valens) och Christian IV’s Vokalensemble.
Barockensemblen Camerata Øresund grundades av violinisten och barockvirtuosen Peter Spissky 2010 och har sedan starten utvecklats till att befästa sig som en av Öresundsregionens mest framträdande barockensembler. Cameratans projekt och insatser tar sig många uttryck: gruppen framför sällsynt, ibland nyupptäckt repertoar, experimenterar med nyskapande konsertformat, framför stora verk med kör och tar fram temakonserter för barnfamiljer. Oavsett i vilken form så drivs Camerata Øresund av passionen för barockmusiken och visionen om en kreativ och levande spridning av barockens färgstarka universum till både ny som erfaren publik.
Christian IV’s vokalensemble bildades av dirigenten och cembalisten Ruben Munk år 2005, och har sedan 2013 bestått av åtta professionella sångare från Danmark, Norge och Sverige, vars mål är att framföra renässansens, barockens och samtidens vokala repertoar på absolut högsta nivå. Genom åren har ensemblen återkommande medverkat vid festivaler i Danmark, såsom Bornholm Music Festival, Næstved Early Music Festival och the Shakespeare Festival på Kronborgs slott.
Helena Sá Cavalcante Schuback, sopran (Theodora)
Tack vare residenset på Cité des Arts i Paris, utdelat av Kungliga Musikaliska Akademien 2022, fick Malmöbaserade Helena Sá Cavalcante Shuback möjligheten att fördjupa sig i flera sångstilar och därtill belcantorepertoaren. År 2023 slutade hon som finalist i den prestigefyllda tävlingen Elizabeth Connell Prize International Singing Competition i London, riktad till unga, dramatiska kvinnoröster. Samma år mottog hon det betydande Mogrenpriset inom musik.
Steffen Jespersen, kontratenor (Didimus)
Sedan 2020 har Steffen samarbetat med danska Concerto Copenhagen, som solist i J.S. Bachs Johannespassion och juloratorium, i digitala uppsättningar av Henry Purcells The Fairy Queen, och Claudio Monteverdis L’Orfeo på Det Kongelige Teater i Köpenhamn. 2021 mottog Jespersen Hans Voigt’s Memorial Scholarship, ett av Danmarks mest eftertraktade hederspris för unga operasångare.
Matilda Paulsson, mezzosopran (Irene)
Sedan debuten som Octavian i Kungliga Operans produktion av Rosenkavaljeren har Matilda Paulsson med sin färgstarka röstbriljerat i roller som Carmen, Eboli i Don Carlos och Komponisten i Ariadne på Naxos på det Nordiska scenerna. Paulsson inledde säsongen 23/24 med rollen som Modern i världspremiären av operan Mytomania på Göteborgsoperan. Säsongen dessförinnan framträdde Matilda i världspremiären av Sven-David Sandströms sista opera Livets Bok med Norrköpings Symfoniorkester. Hon gästade även Malmö Opera i rollen som Faust i operaproduktionen Marguerite.
Guy Cutting, tenor (Septimus)
Den brittiske tenoren Guy Cutting är i färd med att etablera sig som en eftertraktade uttolkare av J.S. Bach och andra barockmästare. Cutting har samarbetat med några av de främsta barockinterpretatörerna, Sir John Eliot Gardiner, Paul McCreesh och Jos van Veldhoven, och medverkat i sammanhang såsom The Orchestra of the Age of Enlightenment, The Academy of Ancient Music, Monteverdikören och Concertgebouworkestern i Amsterdam.
Jacob Abel, bas (Valens)
Jacob Abel är en norsk bas som under de två senaste åren deltagit i norska nationaloperans program för unga artister, och inom ramen för programmet spelat roller som Colline i La Bohème och Don Basilia i Barberaren från Sevilla. Abel tog examen från Oslos operaakademi år 2020.